Menu

"Vertel 's"

Deze blog verscheen eerder op cmweb.nl.

'Be positive. Be intense. Be informed. Hold accountable.’ Het is het kompas dat het team Brunel op koers houdt in de Volvo Ocean Race. Anje-Marijcke van Boxtel is coach van dit team en zij wordt gedreven door het begeleiden van organisaties om het beste uit hun mensen te halen en mensen te begeleiden om het beste uit zichzelf te halen. Zij deelde haar inspirerende inzichten tijdens het middagprogramma van het event ‘Best Finance Team of the year 2018’.

Deze vier zinnetjes uit het kompas van team Brunel blijven al dagen in mijn hoofd hangen. Echoën door en zetten zich vast. Dit is een verhaal over hoe je nietsvermoedend zo ontvankelijk kunt zijn voor de bijzondere verhalen van niet één maar zelfs twee bijzondere vrouwen die de toehoorders van de zee naar de top van de bergen brengen. Want als je denkt dat je met de energie van Anje-Marijcke al voldoende bent opgeladen om het beste uit jezelf en het team te halen, volgt Katja Staartjes met opnieuw een heel indrukwekkend relaas over teamwork en leiderschap. Beiden met één gemeenschappelijke boodschap: ‘als topteam kun je bergen verzetten en stormen overwinnen’.

Een marketingprofessional in de financiële wereld
Ik was bij dit event met medebestuurslid en voorzitter van Financials for Financials, Danny Kooistra. Als nieuw bestuurslid van deze vereniging van en voor financiële professionals heb ik een nogal atypische achtergrond: Ruim 22 jaar was ik marketingprofessional in de zakelijke dienstverlening, waarvan de laatste negen jaar bij de grootste mkb-accountantsorganisatie van Nederland. Inmiddels alweer een jaar werkzaam in de wondere wereld van het sociaal domein, in een samenwerkingsverband van 11 gemeenten in de regio centraal Gelderland waarbij we centraal zorgdienstverlening inkopen en 560 zorgaanbieders onder contract hebben staan. Daarvoor werkzaam geweest bij een aantal grote verzekeraars, zoals OHRA, Sterpolis (destijds het direct writerkanaal van Interpolis) en Achmea Zorg, waar ik de introductie van de basisverzekering in 2006 mede mocht begeleiden. Maar altijd in mijn vakgebied, marketing en communicatie.

Het gaat om het toevoegen van waarde
Door de jaren heen ben ik nogal eens onbegrip tegengekomen over mijn vakgebied. Vaak voortkomend uit onbekendheid: ‘Jij maakt de wereld mooier dan ie is!’ of ‘Jij verkoopt gebakken lucht…’. Maar marketing is voor mij iets wezenlijk anders dan de spreekwoordelijke voet tussen de deur van de agressievere verkoper. Marketing gaat voor mij in de kern over het centraal stellen van de wensen en behoeften van de klant. Daadwerkelijk begrijpen wat hem of haar drijft. Met oplossingen voor problemen of uitdagingen komen en waarde toevoegen. Ik ben ook van mening dat ik dit als marketeer kan en wil faciliteren voor een bedrijf, maar dat dit pas echt tot langdurige oplossingen en vertrouwen leidt als het hele bedrijf dit gedachtegoed, deze filosofie uitdraagt. Ja, iedereen. Niet alleen de front-office medewerkers maar juist ook de medewerkers in de backoffice. Want ieder draagt bij aan een ultieme klantbeleving: Van het moment dat je de receptioniste spreekt tot aan het moment dat de factuur de deur uit gaat. Ieder moment is cruciaal. Al is de kwaliteit van je dienstverlening nog zo goed, een onduidelijke factuur of een onbeantwoord telefoontje of mailtje kan dit totaal teniet doen. Met als resultaat; je klant gaat naar een ander.

Over intrinsieke motivatie en trots
Een klantgerichte organisatie. Wat betekent dat dan? Dat de klant je altijd kan bellen als hij een vraag heeft? Of dat je proactief contact opneemt wanneer je vermoedt dat door wet- en regelgeving of andere ontwikkelingen omstandigheden zullen veranderen? Vanuit een intrinsieke motivatie om er echt voor je klant te zijn. Te willen helpen. Dat je antwoord geeft op vragen die nog niet zijn gesteld. Of het nu een klant of een interne klant is. Je collega bijvoorbeeld, het bestuur of het managementteam. Maar wacht even… Waar gaat het nu over? We begonnen deze blog toch met de inspirerende verhalen over teamwork en leiderschap door Anje-Marijke van Boxtel en Katja Staartjes? Inderdaad.

Het gaat allemaal over trots. En dan niet de hoogdravende trots, die zich boven alles en iedereen verheven voelt. Het gaat over saamhorigheid, respect voor elkaar, het gevoel deel uit te maken van een groter geheel en samen daadwerkelijk het verschil te kunnen maken. Hoe mooi past dat bij het thema van dit event: ‘(…) een team van mensen die in deze disruptieve tijden met nieuwe uitdagingen moeten omgaan. Die mensen – en niet de cijfers – zorgen voor een verdere professionalisering van financieel management’. Eerder heb ik lezingen gehouden over het bouwen van een social business: hoe je van medewerkers ‘merkwerkers’ maakt en van klanten fans. Maar hoe doe je dat dan? Het antwoord is heel eenvoudig en ligt heel dicht bij jezelf. Wat drijft jou? Waar sta je ’s ochtends voor op? Doe je datgene wat je doet met plezier en draag je dat ook uit? En daarbij maakt het niet uit in welke business je zit. Of je nu de meest spectaculaire zeilrace om de wereld maakt of met je team de hoogste bergen bedwingt onder extreme omstandigheden. Of je financieel professional bent in het bedrijfsleven, de financiële dienstverlening of bij de overheid: ‘Be positive. Be intense. Be informed. Hold accountable.’
Bedankt Anje-Marijcke en Katja, voor jullie inspirerende verhalen!